Kategorie blog
Chmura tagów
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Artykuły
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Kontakt
Wybierz dogodną dla Ciebie metodę kontaktu.
   
Skorzystaj z: formularza kontaktowego
Wyślij email:       sklep@krolestworowerow.pl
Zadzwoń: (+48) 575 646 734
 
Godziny pracy:
Poniedziałek - Piątek: 10:00 - 18:00
Sobota: 10:00 - 14:00

 

 

Blog Królestwo Rowerów

Witamy na blogu królestwa rowerów, cyklicznie będziemy tu publikować recenzje sprzętu, rowerowe porady, ciekawostki i inne teksty które na pewno zainteresują każdego miłośnika 2 kółek. Blog jak i całe królestwo rowerów prowadzone jest przez miłośników rowerów wiec jeśli masz pytanie dotyczące jakiegoś roweru, chcesz porady która lampka będzie lepsza dla ciebie, bądź masz propozycje jaki temat możemy poruszyć na blogu, pisz maile, dzwoń lub odwiedź nas osobiście, weźmiemy od uwagę każdą twoja sugestie.

Pozdrawiamy i do zobaczenia na rowerze!

Rowery elektryczne MTB 0

Królestwo Rowerów - sklep rowerowy online


Temat rowerów elektrycznych staje się co roku gorącą kwestią dyskusji środowiska rowerowego. Podczas gdy część kolarzy przekonała się już do rowerów ze wspomaganiem, inni zdecydowanie odpychają od siebie tę możliwość. Jedno jest pewne – rowery elektryczne budziły, budzą i jeszcze długo będą budzić w rowerzystach skrajne emocje, co oznacza, że z pewnością na długo pozostaną w ludzkiej świadomości i będą przewijać się przez katalogi sprzedażowe kolejnych producentów.

Rynek e-rowerów rozwija się dynamicznie i z roku na rok pojawia się tu coraz więcej wyspecjalizowanych modeli z elektrycznym wspomaganiem jazdy. Obok rowerów typowo miejskich i bardzo popularnych rowerów trekkingowych z silnikiem pojawiają się więc między innymi rowery e-MTB, czyli górskie elektryki. Ale jaką funkcję spełnia właściwie silnik w rowerze górskim i dla kogo tworzy się elektryczne MTB?

 

Jak działają rowery elektryczne MTB?

Podobnie jak w przypadku tradycyjnych rowerów elektrycznych, i tu należy wytłumaczyć od początku jedną, istotną kwestię – silnik elektryczny to dla roweru jedynie wspomaganie, a nie element który wykona za ciebie całą pracę. W praktyce oznacza to, że silnik uruchamia się dopiero wtedy, gdy naciskasz na korby i pedałujesz. Ale jak działa taki mechanizm?

Zasilanie elektryczne roweru MTB wygląda tak samo, jak w przypadku innych rowerów elektrycznych. Mamy tu więc trzy podstawowe elementy: silnik, akumulator oraz kontroler sterujący pracą silnika. Aby w pełni zrozumieć działanie silników elektrycznych w rowerach MTB, warto wiedzieć za co odpowiadają poszczególne elementy jego konstrukcji. Zacznijmy od zasilania, czyli akumulatora litowo-jonowego o napięciu 24 lub 36V. Akumulator jest elementem, który z łatwością wymontujesz z konstrukcji roweru w celu naładowania – wystarczy klasyczne gniazdo elektryczne w mieszkaniu. Żywotność akumulatora to około 50 - 100 km na pełnym naładowaniu.

MTB są z natury cięższe niż klasyczne rowery miejskie, a podjazd pod górkę wymaga nieco więcej wysiłku, w związku z czym ostateczna odległość na jakiej silnik będzie w stanie wspomagać rowerzystę może być krótsza niż ta osiągana przez rowery miejskie. Podobnie jak w kwestii silnika (który omówimy nieco później), akumulator również powinien zostać zamontowany centralnie, czyli w okolicach rury dolnej ramy. Przeciętny akumulator rowerowy to około 2,5 kilograma dodatkowej wagi, która niewłaściwie rozłożona utrudnia swobodną jazdę w górach.

Czas na silnik. W przypadku rowerów elektrycznych należy pamiętać o pewnej ważnej kwestii, jaką jest jego całkowita moc. Podobnie jak w miejskich elektrykach, moc silnika jest odgórnie ograniczana przez regulacje Unii Europejskiej i nie może przekraczać 250W. Dodatkowo prędkość, do jakiej silnik może wspomagać jazdę to 25 km/h. W przypadku MTB oznacza to, że choć pod górkę możemy liczyć na pomoc silnika, przy zjazdach nie należy spodziewać się dodatkowego zastrzyku mocy. Jeśli chodzi o moment obrotowy silnika, najlepsze jednostki stosowane w rowerach MTB powinny oscylować wokół 70-75 Nm.

Każda niższa wartość będzie oznaczała w praktyce słabszy silnik. W przeciwieństwie do elektrycznych rowerów rekreacyjnych czy miejskich, silnik w rowerach elektrycznych MTB jest zlokalizowany najczęściej w miejscu korby. Umiejscowienie to nie jest przypadkowe, bo w grę wchodzi tu równe rozkładanie masy roweru. Przy wymagających szlakach górskich kwestia ta jest niesamowicie ważna, bo rower górski z silnikiem z przodu lub z tyłu byłby po prostu trudny do prowadzenia.

Na koniec najmniejsza, choć nie mniej ważna część – kontroler. To on odpowiada za uruchamianie i wyłączanie silnika roweru. Kontroler umieszczony jest zwykle w rejonie kierownicy i pozwala na podgląd pracy silnika, w tym również kontrolę prędkości. Po osiągnięciu maksymalnej prędkości dla której dozwolone jest wspomaganie silnikowe, kontroler odcina zasilanie i zmusza rowerzystę do samodzielnej jazdy. Gdy prędkość spadnie poniżej deklarowanych 25 km/h, silnik zostanie uruchomiony ponownie.

CUBE Access Hybrid Pro 400 2018 - damski model dla osób wymagających. 

CUBE Stereo Hybrid 120 HPC Race 500 2018 - elektryczny rower MTB w pełnej amortyzacji świetnie nadaje się do najtrudniejszych tras górskich i zjazdowych.

Na co pozwala e-MTB?

Znając już budowę i charakterystykę rowerów elektrycznych MTB, czas zastanowić się komu tak naprawdę przyda się taki wynalazek. Odpowiedź jest jednak bardzo prosta. Elektryki doceniają przede wszystkim osoby, dla których wycieczki górskie sprawiały duże kondycyjne lub zdrowotne problemy.

HAIBIKE SDuro HardNine 5.5 500Wh to model roweru elektrycznego z 2017 roku. Cechuje się wytrzymałą baterią i doskonałymi właściwościami jezdnymi.

 

Oczywistym jest, że nie każdy może pozwolić sobie na niekończące się podjazdy – e-MTB daje im szansę zasmakowania jazdy górskiej bez nadmiernego wysiłku.

Elektryczne górale doceniają też wielbiciele jazdy enduro, freeride i downhill, którym najwięcej frajdy dają zjazdy.

Pokonywanie podjazdów na rowerze ze skokiem 160 mm nie należy do najłatwiejszych zadań, a gdy nie ma wyciągu trzeba się niestety męczyć. MTB z napędem likwiduje ten mało ekscytujący element i pozwala na czystą radość ze zjazdów. Czy są zatem szanse, by coraz więcej osób doceniło rowery elektryczne MTB? Z pewnością tak, choć podobnie jak w przypadku miejskich elektryków, potrzeba na to jeszcze trochę czasu.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl