Kategorie blog
Chmura tagów
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Artykuły
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Kontakt
Wybierz dogodną dla Ciebie metodę kontaktu.
   
Skorzystaj z: formularza kontaktowego
Wyślij email:       sklep@krolestworowerow.pl
Zadzwoń: (+48) 575 646 734
 
Godziny pracy:
Poniedziałek - Piątek: 10:00 - 18:00
Sobota: 10:00 - 14:00

 

 

Blog Królestwo Rowerów

Witamy na blogu królestwa rowerów, cyklicznie będziemy tu publikować recenzje sprzętu, rowerowe porady, ciekawostki i inne teksty które na pewno zainteresują każdego miłośnika 2 kółek. Blog jak i całe królestwo rowerów prowadzone jest przez miłośników rowerów wiec jeśli masz pytanie dotyczące jakiegoś roweru, chcesz porady która lampka będzie lepsza dla ciebie, bądź masz propozycje jaki temat możemy poruszyć na blogu, pisz maile, dzwoń lub odwiedź nas osobiście, weźmiemy od uwagę każdą twoja sugestie.

Pozdrawiamy i do zobaczenia na rowerze!

Wiosenne porządki – przygotowanie roweru do sezonu 0

Królestwo Rowerów - sklep rowerowy online


Zimowe „zastanie” to problem, który dotyczy nie tylko kondycji człowieka po kilku miesiącach przerwy od wysiłku, ale i roweru, który przed sezonem też potrzebuje odrobiny pobudzenia. Jeśli więc zabraliście się już za pierwsze treningi na bieżni czy siłowni i próbujecie za wszelką ceną zbudować choć trochę kondycji przed oficjalnym rozpoczęciem wiosny, czas by i wasze jednoślady rozpoczęły rok od odpowiednich zabiegów. Wskoczenie na nieużywany przez kilka miesięcy rower bez uprzedniej kontroli stanu technicznego może być całkiem niebezpieczne. Przygotowaliśmy więc poradnik, który pomoże wam doprowadzić rowery do najwyższej formy.

Dokładne czyszczenie na dobry początek

Resztki błota z ostatniej jesiennej przejażdżki wciąż zalegają pod ramą i na oponach? To ogromny błąd, którego mamy nadzieję unikniecie już za rok. Tym razem jednak nie obędzie się bez czyszczenia. Jeśli błoto jest suche, strzepujemy je za pomocą miotełki, a następnie wilgotną szmatką (najlepiej bez detergentów) przecieramy całą ramę roweru.

Nie pomijajcie żadnych elementów – szprychy, widelce, kierownica, wszystkie zasługują na odrobinę uwagi. Jeśli do tematu chcemy podejść profesjonalnie, można zaopatrzyć się też w specjalne szczotki do czyszczenia rowerów, które ułatwią dostęp do każdego zakamarka.

Nieco bardziej skomplikowane będzie czyszczenie zębatek i łańcucha, jednak i tu sprawę da się łatwo rozwiązać – wystarczy stara szczoteczka do zębów lub szmatka nawilżona odtłuszczaczem. Wszystkie elementy dokładnie przecieramy, jednocześnie sprawdzając w jakim stanie technicznym je pozostawiliśmy. Jeszcze nie jest za późno na serwisowanie roweru. Wyczyścić wypada także klocki hamulcowe – tu unikamy wszelkich środków chemicznych, które mogłyby je uszkodzić. Wystarczy wilgotna szmatka.

 

Sprawdzenie stanu technicznego

Najważniejszą częścią przedwiosennego przygotowania roweru do sezonu będzie sprawdzenie stanu technicznego roweru. Działanie zaczynamy od hamulców, bo to one są jednym z najważniejszych mechanizmów roweru, a jednocześnie to od nich zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. Jak wygląda poprawnie działający układ hamulcowy? Klocki hamulcowe przylegają równolegle do obręczy koła i wycierają się równomiernie.

Jeśli zauważymy jakiekolwiek odchylenie od normy, czyli na przykład jeden klocek jest wyżej od drugiego, guma jest na jednym z klocków bardziej przetarta lub w ogóle zniszczona, interwencja będzie niezbędna. Klocki hamulcowe w większości przypadków można wymienić samodzielnie, ale jeśli nie czujemy się pewnie, lepiej oddać rower do profesjonalnego serwisu.

Na drugim miejscu uplasowaliśmy stan kół – sprawdzamy ewentualne pęknięcia dętek oraz to, czy koła nie są scentrowane (czy w czasie jazdy nie kołyszą się na boki). Ważną kwestią jest też ciśnienie w oponach (jego zalecana wartość powinna być podana na boku każdej opony).

Pamiętajmy, że niższe ciśnienie to dobra przyczepność i lepszy komfort jazdy, ale i szybsze zużycie opon. Wysokie ciśnienie to z kolei szybsza jazda, ale i większe odczuwanie wszelkich nierówności.

Kwestia ciśnienia jest więc dość indywidualna, ale warto zawsze trzymać się wytycznych producenta, dane na temat ciśnienia podanego w barach znajdują się na bocznych krawędziach opon. Jeśli wszystko jest w porządku, koła pompujemy i przechodzimy do sprawdzenia napędu. Tylne koło unosimy do góry, zakręcamy korbą i zaczynamy zmianę przerzutek. Biegi powinny przeskakiwać płynnie, a łańcuch nie powinien wydawać żadnych nietypowych dźwięków. Jeśli coś wydaje się niepokojące, wymiana może okazać się niezbędna.

 

Smarowanie

Zanim wsiądziemy na rower i odjedziemy w kierunku zachodzącego słońca, warto przypomnieć sobie o przesmarowaniu napędu. Do smarowania łańcucha stosujemy specjalistyczne oleje do łańcuchów rowerowych. Na nic zdadzą się tu WD-40, smary stałe oraz oleje do pił łańcuchowych, łańcuchów motocyklowych czy oleje spożywcze. Podczas smarowania łańcucha trzymamy się zasady – mokry w środku, suchy na zewnątrz. Dobrym sposobem jest dawkowanie po jednej kropli oleju na każde ogniwo łańcucha, a następnie odczekanie kilku minut i otarcie zewnętrznych partii łańcucha z resztek oleju.

W ten sposób docieramy do momentu, gdzie rower jest już gotowy na zmierzenie się z nowymi trasami. Jeszcze tylko ostatnie sprawdzenie, czy koła są aby na pewno napompowane i w drogę!

Smar do łańcucha KROSS F1. Zobacz detale produktu.

Smar do amortyzatorów EXPAND Ex Shock. Zobacz detale produktu.

 

Dobra rada na przyszłość

Kiedy przygotowany odpowiednio rower czeka z niecierpliwością na pierwsze przejażdżki, warto zastanowić się nad tym co zrobić, by za rok nie musieć powtarzać tych samych kroków. Rozwiązanie wydaje się być banalne – po prostu dbajmy o rowery na bieżąco. Co to jednak oznacza w praktyce?

Gdy wraz z końcem sezonu odstawicie rower w kąt, nie rzucajcie go ot tak. Poświęćcie jedną wolną sobotę na przygotowanie go do snu zimowego, dokładnie czyszcząc wszystkie elementy. Przejrzyjcie też w jakim stanie są poszczególne elementy i jeśli to konieczne, oddajcie rower do serwisu. Na koniec pamiętajcie, by nie zostawiać go w zimnej i zawilgotniałej piwnicy – rowery lubią suche i w miarę ciepłe, ogrzewane pomieszczenia.

Dzięki takim drobnostkom jedyne, co będzie was czekać za rok to przetarcie ramy z kurzu, pompowanie dętek i smarowanie napędu. O wiele mniej pracy, prawda?


→ Zobacz wszystkie produkty do konserwacji roweru w Królestwie Rowerów.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl