Kategorie blog
Chmura tagów
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
Artykuły
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Kontakt
Wybierz dogodną dla Ciebie metodę kontaktu.
   
Skorzystaj z: formularza kontaktowego
Wyślij email:       sklep@krolestworowerow.pl
Zadzwoń: (+48) 516 758 148
 
Godziny pracy:
Poniedziałek - Piątek: 10:00 - 17:00
Sobota: 10:00 - 14:00

 

 

Blog Królestwo Rowerów

Witamy na blogu królestwa rowerów, cyklicznie będziemy tu publikować recenzje sprzętu, rowerowe porady, ciekawostki i inne teksty które na pewno zainteresują każdego miłośnika 2 kółek. Blog jak i całe królestwo rowerów prowadzone jest przez miłośników rowerów wiec jeśli masz pytanie dotyczące jakiegoś roweru, chcesz porady która lampka będzie lepsza dla ciebie, bądź masz propozycje jaki temat możemy poruszyć na blogu, pisz maile, dzwoń lub odwiedź nas osobiście, weźmiemy od uwagę każdą twoja sugestie.

Pozdrawiamy i do zobaczenia na rowerze!

Full vs hardtail - na co się zdecydować? 0

Królestwo Rowerów - sklep rowerowy online


Rozwój technologiczny na przestrzeni ostatnich kilku/kilkunastu lat miał ogromny wpływ na środowisko rowerowe. Pewne trendy określane były mianem bez mała rewolucji – większe koła, regulowane sztyce, czy amortyzacja w rowerach górskich. Przyglądając się tej ostatniej kwestii, można odnieść wrażenie, że prawdziwy rower mtb bez tylnego dampera nie istnieje. Czy rzeczywiście wybierając się na górskie szlaki musimy być koniecznie uzbrojeni w popularnego fulla?


 

Kwestia definicji

Wspomniany wyżej full to w dużym uproszczeniu rower o specjalnie zaprojektowanej ramie, z dwoma amortyzatorami – przednim (w widelcu) oraz tylnym (w postaci dampera). Hardtail z kolei posiada jedynie amortyzowany widelec. Różnice pomiędzy obiema propozycjami są znaczne.

Wraz z rozwojem górskich dyscyplin rowerowych, coraz większą uwagę zaczęto przykładać do amortyzacji. Już podczas pierwszych zawodów zjazdowych dostrzeżono ogromną przewagę zawodników, którzy korzystali z amortyzowanych widelców – nawet pomimo ich relatywnie bardzo niskich skoków.

Pierwsze amortyzowane ramy bardzo szybko wyparły ich sztywne odpowiedniki. Dzisiaj powszechnie można się spotkać z opinią, że rower górski kategorycznie powinien posiadać pełną amortyzację. Opinia ta nie jest całkowicie bezpodstawna, chociaż nie możemy zapominać, że w pewnych sytuacjach, hardtaile są w dalszym ciągu jak najbardziej pełnowartościowymi propozycjami.

Kross Moon 3.0 - klasyczny przykład dzisiejszego roweru zjazdowego

 

Rowery typu full mają zdecydowanie lepszą przyczepność na wyboistych szlakach. Tylne koło, które za pomocą dampera dostosowuje się do przeszkód, ma realny wpływ na poprawę dwóch istotnych czynników: bezpieczeństwa i prędkości. Mówiąc wprost – full zapewni nam szybszy, a przy tym bezpieczniejszy zjazd.

Do dzisiaj możemy jednak spotkać się z hardtailami określanymi mianem pełnoprawnych freeridówek. Takie rowery charakteryzują się bardzo agresywną geometrią (płaska, długa rama o małym kącie główki) oraz wysokim skokiem widelca (od 130 do nawet 180mm skoku). Hardtail będzie zdecydowanie bardziej wymagający na prawdziwie zjazdowej ścieżce, tym niemniej na zdecydowanej większości tras możemy się na nim jak najbardziej sprawnie poruszać. Przy odpowiedniej technice i świadomości pewnych ograniczeń, taka jazda może być naprawdę miłym doświadczeniem!

Ponadto, ze względu na niższą wagę oraz większą sztywność, hardtail znacznie lepiej spisze się na pumptrackach (tory z muldami, na których nabieramy prędkości pompując rower) oraz przy grawitacyjnych szaleństwach na dirtach (usypanych hopkach do skakania i wykonywania ewolucji).

Kross Pure Trial - typowy hardtail do uniwersalnych zastosowań

 

Co w przypadku nieco spokojniejszych odmian kolarstwa? O ile moda na rowery XC z pełną amortyzacją staje się coraz bardziej popularna wśród amatorów, należy pamiętać, że na zawodach w dalszym ciągu królują hardtaile. Dzieje się tak dlatego, że waga ramy bez amortyzacji jest znacznie niższa, co powoduje sporą różnicę w masie roweru. Ponadto, o ile na trudnych trasach zjazdowych pełna amortyzacja sprawia, że poruszamy się szybciej, o tyle przy podjazdach i na płaskim, energia jaką pochłania damper zabiera nam cenne sekundy.

Kross Level B2Kross Level B2 - przykład solidnego hardtaila w atrakcyjnej cenie

 

Co w takim razie mam wybrać?

Biorąc pod uwagę powyższe, moglibyśmy pokusić się o tezę, że jeżeli potrzebujesz roweru do najcięższych zadań – wybierz fulla. Jeżeli potrzebujesz uniwersalnej maszyny, która pojedzie co najmniej przyzwoicie w każdych warunkach – wybierz fulla. Powstrzymamy się jednak od takich stwierdzeń z jednego, aczkolwiek wyjątkowo istotnego powodu… rowery z amortyzowaną ramą są droższe. Znacznie droższe. Jeżeli nie dysponujemy kwotą rzędu kilku tysięcy złotych, zostaje nam do dyspozycji jedynie rynek wtórny, który może być ślepym zaułkiem. Używane fulle są często przestarzałe technologicznie, a poza tym serwis takiego roweru może znacznie przerosnąć nasze wyobrażenia. Ponadto, kwestia osprzętu w każdym jednym przypadku będzie przemawiała na korzyść hardtaila – za określoną kwotę pieniędzy, rower ze sztywną ramą będzie wyposażony w komponenty nawet o kilka klas wyżej! Wybór zatem pozostawiamy Wam i Waszym potrzebom i wymaganiom. Pamiętajcie jednak, że tak naprawdę nie ma w tym wypadku złego wyboru…

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Click Shop | Hosting home.pl